Kjell Sundvallin ohjaama, järjestyksessään neljäs, Beck-sarjan elokuva, Beck -Silmä silmästä (Beck -Öga för öga), on ehkäpä kehnoin näkemäni Beck-elokuva. Tarinan kehnoutta on kompensoitu jälleen kerran todellisella brutaalisuudella, sillä pitkin Ruotsia riehuva sarjamurhaaja kaivaa uhreiltaan silmät päästä muistoksi. Tästä asetelmasta jo valmiiksi henkilökohtaisten syiden vuoksi ahdistunut Beck lähtee selvittämään brutaaleja murhia. Asiaa ei auta massamedian kiinnostuminen tapauksesta ja yksityiselämän ensimmäiset valonpilkahdukset, kun Beck alkaa pikkuhiljaa kiinnostumaan omastakin elämästään sen kaiken hillityn hiljaisuuden ja yksinäisyyden keskellä.
Beckin oman yksityiselämän kehittyminen onkin elokuvan ainoa valopilkku. Peter Haberin näyttelemän Beckin ilmiselvä kiinnostus Stina Rautelinin näyttelemään Lenaan saa uutta, jopa aavistuksen humoristista, potkua ja tunnelma murharyhmän johtajan ja tämän alaisen välillä alkaa käymään lievästi plussan puolella. Suhteen etenemistä ja Beckin todellisten tunteiden esiintuontia rajoittavat kuitenkin työsuhteen lisäksi murhaajan tekemiset, joka näyttää riehuvan tarkoituksenmukaisesti noudattaen tiettyä kaavaa. Ruumiskasan lisääntyessä alkaa murharyhmänkin henki jälleen kiristyä ja Beckin ilme synketä.
Beckiä näyttelemä Peter Haber on jälleen kerran mies paikallaan komisario Beckinä. Haberin hahmo on päässyt Valkeissa öissä tapahtuneesta menetyksestä voiton puolelle ja verrattaen normaali yksityiselämä alkaa surkastua omaan tyhjiöönsä. Valoa Beckin elämään tuo silti työtoveri Lena, johon Beck on hämmentävän hienotunteisella tavalla selvästi ihastunut. Työmatka ruotsalaiseen pikkukaupunkiin päättyykin tahattomasti samaan hotellihuoneeseen Lenan kanssa, jossa Beck ritallisesti nukkuu kahden istuttavalla sohvalla. Myös muut elokuvan pääosissa olevat näyttelijät pääsevät hieman erilaisempaan rooliin: Stina Rautelin onnistuu omassa, positiivisesti kiusaantuneessa, roolissaan mainiosti ja piinkovaa poliisia ja Beckin ystävää näyttelevä Mikael Persbrandt on jälleen kerran oma itsensä Gunvald Larssonina.
“Silmä silmästä”-elokuvan ongelma on vaisun tunnelman lisäksi tarinassa. Yleensä Beck-elokuvista löytyvä ahdistava tunnelma loistaakin poissaolollaan ja tilalla on ontosti kumiseva murhamysteeri, jossa sarjamurhaaja saa rellestää kasvottomana melkoisen rauhassa. Silmiä kaivetaan päästä kovaa tahtia ja asekin paukkuu, mutta silti odottavan raakuuden henki ei leijaile tällä kertaa kotisohvalle asti. Elokuvan loppukin on poikkeuksellisesti melkoisen vaisu ja yllätyksetön, ikään kuin Kjell Sundvall olisi luovuttanut elokuvansa ohjattavaksi pikemminkin kohtalolle kuin itselleen. Tuloksena on hajanainen, vaikkakin Beck-jatkumolle tärkeä, elokuva, joka ei tällä kertaa toimi thrillerinä saatika jännittävänä elokuvana -vain tuikitavallisena “murhamysteerinä”.
-
50%
Poiminta
Genret: jännitys
Kesto: 90 min
Ohjaaja: Kjell Sundvall
Pääosissa: Peter Haber,Mikael Persbrandt,Stina Rautelin,Per Morberg,Ingvar Hirdwall,Rebecka Hemse
Valmistusmaa: Ruotsi
Valmistusvuosi: 1998