28 viikkoa myöhemmin

Muutaman vuoden takainen 28 Days Later oli kuin

tuhannen voltin isku puhdasta kofeiinia

suoraan vanhan ja raihnaisen genren suoniin.

Zombie, sekä erityisesti kauhun koko genre,

makasi jossain ojan pohjalla naama maata kohden

ilman minkäänlaisia epäkuolleen elämän

merkkejä. Pienen budjetin brittiläinen tuotanto

muutti kaiken ja jätti jälkensä ainakin

nykyisen kauhugenren imagoon. Yhtäkkiä jokainen

zombie-katras täyttyi sadan metrin

pikajuoksijoiden mm-finalisteista. Suunnattoman

klaustrofobinen ja ahdistava 28 Days Later

onnistui likipitäen kaikessa mitä yritti, sekä

tuntuu vielä tänäkin päivänä tuoreelta. Ei

ollut siis mitenkään yllätys, että astuin

teatteriin elokuvan jatko-osaa katsomaan hyvin

kyynisin mielin.

Onneksi olin väärässä. 28 Weeks Later ei

ainoastaan ole yhtä hyvä kuin edeltäjänsä, se

on jopa hetkittäin parempi. Uusi ohjaaja,

loistavalla Intacto-elokuvallaan mainetta

niittänyt, Juan Carlos Fresnadillo ei

ainoastaan onnistu käyttämään hyväkseen

ensimmäisen elokuvan onnistuneita osa-alueita,

vaan myös lisäämään niihin aimo tujauksen uutta

ja virkistävää, jopa puhtaasti ahdistavaa ja

pelottavaa kauhua.

Kaikki alkaa pienestä mökistä jostain englannin

maaseudulta. Ei tietoa ajasta tai paikasta,

saati sitten muusta elämästä. Pieni ryhmä

selviytyjiä joutuu armottoman ja brutaalin

hyökkäyksen kohteeksi ja vain yksi pääsee

pakoon. Don (loistava Robert Carlyle), pakenee

Lontooseen, kantaen sisimmässään häpeää ja

salaisuutta selviytymisestään. Viikkoja

myöhemmin hänen lapsensa palaavat takaisin

kotiin. Samaan aikaan virus, jonka luultiin

kuolleen, ilmaantuu ihmisten keskuuteen.

Olisi alentavaa kutsua 28 Weeks Lateria vain

jatko-osaksi. Se tarkoittaisi jollain tavalla

sitä, että elokuva on vain lisäys jo hyvään ja

valmiiseen tuotteeseen, joka ei sitä

tarvitsisi. Näin ei kuitenkaan ole. Fresnadillo

tajuaa erottaa itsensä ensimmäisen elokuvan

otteesta ensimmäisen kymmenen minuutin sisään,

eikä päästä katsojaa helpolla omasta otteestaan

koko elokuvan keston aikana. Yhdistellen

hienovaraista kritiikkiä amerikkalaisen

hallinnon ylimielisyyttä kohtaan sekä teemoja

perhesiteiden vahvuuksista yhteen, Fresnadillon

kokonaisuus on yhtäaikaisesti eheämpi ja

selkeämpi kuin edeltäjänsä.

Elokuva on myös aidosti ahdistava. Heti alussa

nähtävä hyökkäys pienen mökin kimppuun keskellä

ei mitään on varmasti vuoden pelottavimpia

pakokauhun kuvauksia. Lontoon kolkko

tyhjentyminen ja eristyminen ovat myös

kylmäävää katseltavaa. Lopussa Fresnillado

kuitenkin vääntää piinaavuuden huippuunsa

huikealla maanalaisella kohtauksella.

Dokumentaarinen kuvaustyyli on sekoitus

osittain tyyliteltyä maisemakuvausta sekä

uutiskuvan hektisyyttä.

Kaikki ei kuitenkaan ole täysin onnistunutta.

Vaikka näyttelijät ovat suurimmalta osin

erinomaisia (erityisesti nuori pääkaksikko

Imogen Poots ja Mackintosh Muggleton), hahmojen

motivaatiot jäävät auttamatta pinnallisiksi,

eikä ihan kaikkia tekoja voi helposti hyväksyä.

Elokuvan painottaessa vahvasti pakokauhun ja

ahdistuksen aspekteja, toimintaa on hetkittäin

liikaa, joka uhkaa ainakin kerran sorruttaa sen

mitä elokuvan alkupää on saavuttanut. Onneksi

näitä kohtia on todella harvassa.

Suurimmilta ja tärkeimmiltä osiltaan 28 Weeks

Later on kuitenkin erinomaista kauhuviihdettä,

jollaista on jo pitkään odotettu.

Kaikenmaailman Hitcherien ja Messengersien

keskellä on aidosti hienoa nähdä erinomaisesti

rakennettua selviytymiskauhua yleisölle, joka

ei tarvitse taustalle soimaan uusinta

listahittiä tunnelman luomiseksi. Kun mukaan

lisätään vielä hyvät näyttelijät ja upea

soundtrack, on käsissä todellinen parituntinen

nautinto, joka edeltäjänsä tavoin tuntuu

raikkaalta ja uudelta vielä myöhemmilläkin

katselukerroilla.

Yhteenveto
Uuden vuosituhannen yksi parhaimmista kauhuelokuvista sai jatkoa. 28 Weeks Later on vähintäänkin yhtä ansiokas kuin edeltäjänsä, sekä monta kertaa pelottavampi.

4

Summary

Genret: jännitys,kauhu
Kesto: 100 min
Ohjaaja: Juan Carlos Fresnadillo
Pääosissa: Imogen Poots,Mackintosh Muggleton,Robert Carlyle,Rose Byrne
Valmistusmaa: Iso-Britannia
Valmistusvuosi: 2007

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
17 years ago

Ihanan nihilistinen ja ahdistava elokuva, joka sortuu liian moniin aukkoihin ja epäloogisuuksiin juonessa jopa niin häiritsevästi, että se pudottaa armottomasti pisteitä alaspäin… Olkoon Carlyle sitten kuinka hyvä tahansa. 3/5p

AlkoTanko
AlkoTanko
17 years ago

Huima parannus 28 Daysista, muttei kyllä täydellistä päästä lähelle, paitsi alun 10 minuuttia. Hahmot eivät oikein saa puolelleen, joten nihilistisyys heitä kohtaan ei saavuta suuriakaan tehoja, lisäksi muutamat juonenkäänteet tuntuvat hieman halvoille tavoille edetä. Kuvaukselliseti ja musiikillisesti elokuva tarjoaa parhaat antinsa. 3.5p

Anonymous
Anonymous
17 years ago

Samanlaista epämielenkiintoista verioksennusta ja käsivarakuvausta kuin ensimmäinenkin osa. Lapsinäyttelijät raivostuttavat ja juonessa on melko kammottavia hetkiä. Parasta antia on nihilistisyys hyviä hahmoja kohtaan. Katsojalle ei anneta aikaa samaistua keneenkään hyvään tyyppiin kun jokainen revitään armotta kappaleiksi. Musiikki oli melko toimivaa. 2p

Sgt. doyle
Sgt. doyle
17 years ago

Huima parannus 28 DaysistaTaas kävi niin että ensimmäisen teoksen jälkeen tekijöille taivas aukesi eli toisin sanoen kingi leffa

Ei näin
Ei näin
17 years ago

Taas kävi niin että ensimmäisen teoksen jälkeen tekijöille taivas aukesi ja seurauksena on isomalla rahalla tehty huonosti kirjoitettu kasa kohtauksia jotka juuri ja juuri muodostavat yhtenäisen elokuvan. Myönnettäköön että odotin ehkä liikaa jatko-osalta. Silti kyseinen elokuva sai minut nauramaan sen ajoittaista typeryyttä. Mielestäni mielenkiintoisimmat tapahtumat sivutettiin täysin. Jatko-osa sukelsi aivottoman kauhu splatterin puolelle eikä se pärjää siinä joukossa muille. 2p

derki
derki
17 years ago

paras 1p