Kuva rätisee. Kela pomppii ja väri on kellertynyttä.
Roskat ja naarmut nauhassa luovat suuria kanjoneita
keskelle näyttelijöiden kasvoja. Kesken tärkeän
kohtauksen, kela palaa poikki. Koneenkäyttäjä korjaa
vian, mutta elokuva on hypännyt reilut kymmenen
minuuttia eteenpäin.
Tervetuloa Grindhouseen.
Modernin elokuvan yksi ihmelapsi, ohjaaja Robert
Rodriguez, on luonut, ystävänsä Quentin Tarantinon
kanssa, nykypäivän tribuutin vanhojen päivien
roska/sleaze/eksploitaatio ja gore-elokuville.
Tuloksena oli, Tarantinon osalta, itseriittoisuuden
ylistys. Verbaalista masturbaatiota, joka keskittyi
esittelemään Tarantinon jo naurettaviin
mittasuhteisiin venynyttä rakkautta omaa tekstiään
kohtaan. Moni ehtikin jo kyseenalaistaa Grindhousen
onnistumisen Rodriguezin osalta myös. Ellei
kriitikkojen lempipoju onnistunut, niin miten sitten
parhaiten halvalla kuvatuista shoot’em’up ja
väkivalta-elokuvistaan tunnettu Rodriguez? Vastaus:
täydellisesti. Tai ainakin tarpeeksi lähelle
täydellistä.
Rodriguezin tribuutti on kaikkea mitä
ultra-viihdyttävältä elokuvalta voisi odottaakin. On
toimintaa, hurttia huumoria, kauniita naisia,
mielipuolisia kaksosia, mutantteja, hurmetta,
väkivaltaa ja loistava soundtrack. Ellei ensimmäisen
viiden minuutin sisään ole jo menossa mukana, voi
olla varmaa ettei pidä siitä, mitä loput 80 minuuttia
pitävät sisällään.
Rodriguezin neronleimaus on noudattaa vanhojen
italialaisten zombie ja halpiskauhujen kaavaa,
sekoittaen mukaan aimo tujaus John Carpenterin
klassikkoja. Mahtuuhan mukaan myös hitunen
Cronenbergin The Fly-elokuvaakin. Hahmot ovat kuin
halvoista pulp-sarjakuvista ja tarinoista. Loistavat
kovanaama karikatyyrit herätetään henkiin
valkokankaalle huomattavasti viihdyttävimpinä ja
kiinnostavimpina kuin kaksiulotteiset ja tylsät Sin
City-kyhäelmät. Rodriguezin omasta päästä syntyneet
stereotyypit ovat kaikin tavoin nautittavia sekopäitä
joista, kaikkea järkeä vastaan, huomaa yllättäen
välittävänsä. Freddy Rodriguezin esittämä El Wray on
uuden vuosituhannen kovanaama, joka vetäisi Marvia
tai ketä tahansa kolmestasadasta spartalaisesta
turpaan, samalla kun toisella kädellä kittaisi olutta
ja saisi tytön. Jumalaisen kauniit Marley Shelton ja
Rose McGowan ovat elokuvan kovat sankarittaret,
joiden tielle ei parane tulla seisomaan. Herkullista
itseironiaa puuhkuvat näyttelijättäret revittelevät
keskellä sekasortoa pikimustan huumorin ryydittämissä
rooleissaan. Josh Brolin yrmyilee nautittavasti
pahiksen roolissaan, jakaen kipua lääkkeenä
paikallisessa sairaalassa.
Elokuva ei kertaakaan ota itseään vakavasti, eikä sen
pitäisikään. Täysin epäkorrektin tykityksen keskellä
ei ole tilaa sensuurille tai anteeksipyytelylle.
Rodriguez menee niin pitkälle hyvän maun tuolle
puolen, että kaikki raja-aidat suorastaan jyrätään
höyryjunan lailla. Koko keston ajan on sellainen olo,
kuin olisi päätynyt samaan hissiin koko
Freaks-elokuvan sirkuksen kanssa, samalla kun Bad
Tasten Derek säestää menoa Meet the Feeblesin ja
Braindeadin kundien kanssa. Rodriguez sotkee yhteen
oman hetkessä tunnistettavan visuaalisen tyylinsä
vanhaan Grindhouse menoon, jossa kuvakulmat ovat
toinen toistaan erikoisempia, leikkaukset ja
jatkuvuusvirheet miten sattuu, eikä yhteenkään kelaan
voi luottaa. Kesken elokuvaa huomaa suorastaan
nauravansa ääneen kun, keskellä raivoisinta
yhteenottoa, kela [osa tekstiä puuttuu].
Kun Grindhouse elokuvat jaettiin euroopassa kahteen
osaan moni, itseni mukaanlukien, ehti ihmetellä miten
elokuvat tulevat pärjäämään omillaan? Alunperin
pelkäsin, että Rodriguezin teos tulisi jäämään
Tarantinon alle, kun elokuvat joutuisvat erikseen
houkuttelemaan yleisöä. Planet Terrorin katsomisen
jälkeen tiesin asian olevan toisin. Rodriguezin teos
ei tarvitse Tarantinoa tasapainoksi. Omilla
jaloillaan (tai konekiväärijalalla) seisova Planet
Terror on valovuosia edellä samaa etunimeä jakavaa
veljeänsä. Se on hulppea, häpeilemättömän
viihdyttävä, seksikäs ja vauhdikas kokonaisuus
jollaista ei ole vuosiin nähty. Se onnistuu siinä
harvinaisessa tempussa, että kun elokuva on ohitse ja
valot taas päällä, sitä huomaa toivovansa, että
elokuva alkaisi heti uusiksi alusta.
Yhteenveto
Kesän kohokohta on yksi vuoden nautittavimpia
kokemuksia elokuvateatterissa. Rodriguezin pieni
helmi ansaitsee kulttistatuksen, jota toivottavasti
vuosien päästä katsotaan uuden sukupolven drivethru
ja grindhouse teattereissa.
Summary
Genret: kauhu,komedia,toiminta
Kesto: 89 min
Ohjaaja: Robert Rodriguez
Pääosissa: Rose McGowan,Marley Shelton,Freddy Rodriguez,Josh Brolin,Bruce Willis,Naveen Andrews,Tom Savini
Valmistusmaa: Yhdysvallat
Valmistusvuosi: 2007